Salgs og leveringsbetingelser kan minimere erstatningsansvaret
Virksomheders samhandel kan til tider skabe uoverensstemmelser virksomhederne imellem. Købeloven regulerer som udgangspunkt disse uoverensstemmelser, men for en virksomhed kan det endvidere være en fordel at anvende salgs- og leveringsbetingelser, der stiller virksomheden bedre end købeloven. Salgs- og leveringsbetingelserne vil blandt andet kunne regulere konsekvenserne ved forsinkelse, muligheden for at anvende afhjælpning i stedet for omlevering, i hvilket omfang virksomheden kan blive gjort erstatningsansvarlig mv.
Mødes en virksomhed med et erstatningskrav, vil dette ofte være dækket af virksomhedens erhvervs- og produktansvarsforsikring. Man skal dog være opmærksom på, at forsikringen ikke dækker driftstab, tidstab, avancetab og lignende indirekte tab. Derfor er det meget vigtigt, at salgs- og leveringsbetingelserne tager højde for modpartens indirekte tab, da disse tab kan være meget høje og næsten umulige at vurdere, inden handlen indgås.
Selvom en virksomhed anvender salgs- og leveringsbetingelser, der fraskriver sig ansvaret for driftstab, tidstab, avancetab og lignende tab, vil denne alligevel kunne risikere at blive gjort ansvarlig for disse indirekte tab. Salgs- og leveringsbetingelserne kan blive tilsidesat af en domstol, fordi disse anses for at være for restriktive i forhold til virksomhedens samhandelspart. Ligeledes kan en domstol vurdere, at salgs- og leveringsbetingelserne ikke er gyldigt vedtaget mellem parterne og dermed ikke er gældende for aftalen. Det kan fx forekomme, hvis ikke salgs- og leveringsbetingelserne tydeligt nok er blevet fremhævet ved aftaleindgåelsen. I disse tilfælde vil virksomheden alligevel kunne blive gjort erstatningsansvarlig for samhandelspartens driftstab, avancetab mv., hvilket kan være meget byrdefuldt og i værste tilfælde medføre, at virksomheden går konkurs.
Forholdsregler
Hvis virksomheden på nuværende tidspunkt ikke anvender salgs- og leveringsbetingelser, bør dette tages op til overvejelse. Indenfor visse brancher er der af brancheorganisationerne udarbejdet standard salgs- og leveringsbetingelser, som tager højde for de aspekter, der er specielle indenfor den konkrete branche. Hvis man er i tvivl, om der findes sådanne standardbetingelser indenfor ens branche, kan man kontakte sin brancheorganisation og forhøre sig der.
Alternativt kan virksomheden vælge selv at udforme deres egne salgs- og leveringsbetingelser, således at disse er afstemt i forhold til virksomhedens egne ønsker og krav. Her kan det anbefales at få en advokat til at hjælpe med udformningen, således at man sikrer sig, at salgs- og leveringsbetingelserne er i overensstemmelse med lovgivningen, retspraksis og brancheregulativer mv.
Anbefalinger
Anvender jeres virksomhed salgs- og leveringsbetingelser, bør disse indsendes til forsikringsselskabet til godkendelse allerede i forbindelse med, at forsikringsselskabet afgiver forsikringstilbuddet til jer.
Betingelserne for at salgs- og leveringsbetingelserne kan godkendes af forsikringsselskabet, er blandt andet, at produktansvaret er reguleret, hvilket vil sige, at virksomheden har taget stilling til, i hvilket omfang denne kan blive gjort erstatningsansvarlig for produktansvar, herunder en ansvarsfraskrivelse for driftstab, tidstab, avancetab og lignende indirekte tab.
Godkendes virksomhedens salgs- og leveringsbetingelser af forsikringsselskabet og er disse tillige gyldigt vedtaget parterne imellem, kan det medføre, at virksomheden alligevel opnår forsikringsdækning for driftstab, tidstab, avancetab og lignende tab, selvom deres salgs- og leveringsbetingelser tilsidesættes af en domstol.